روزنامه نگار نصیر فیاض از زندان آزاد اما تحت تعقیب قضایی و تهدید قرار دارد
 گزارشگران بدون مرز گزارشگران بدون مرز

اطلاعيه مطبوعاتي

پنج شنبه ١٧اسد ١٣٨٧

 

 

 گزارشگران بدون مرز نگرانی خود را از به خطر افتادن امنیت نصیر فیاض روزنامه نگار و مجری شبکه تلویزیون آریانا اعلام می کند. وی در پی آزادی از زندان در تاريخ ٩ اسد از سوی افراد ناشناس و از سوی مقامات افغان با اتهام " توهین و شانتاژ" تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است. نصیر فیاض در گفتگو با گزارشگران بدون مرز همه‌ی اتهامات را رد کرده است.

 

گزارشگران بدون مرز از مقامان مسوول افغانستان می‌خواهد که امنیت این روزنامه‌نگار را همچون همه‌ی شهروندان افغانستان  تضمین کند.

 

نصیر فیاض روزنامه نگار و مجری برنامه "حقیقت"  شبکه تلویزیون آریانا در گفتگو با گزارشگران بدون مرز اعلام کرد که نگران امنیت خود است. " از سه روز پیش من در مهمانسرای تلویزیون آریانا، محل کارم به پناه آمده‌ام، اما احساس امنیت نمی کنم، از سوی دیگر خانواده‌ام نیز در مخفیگاه زندگی می کنند. در بعد از آزادی تهدیدات آغاز شدند. نمی دانم این تهدیدات از سوی حکومت است یا مخالفان حکومت و یا از سوی چه کسانی انجام می شود. در هر حال از بین بردن من از هر دو طرف می تواند برای متهم کردن متقابل مورد استفاده قرار گیرد.

 

" کمتر از یکسال به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و در این شرایط اقدامی علیه من می تواند در خدمت هر دو طرف باشد. مشکل این است که به آنها که قرار است امنیت مرا تضمین کنند اعتمادی وجود ندارد . من دوباره از سوی ریاست امنیت ملی البته برای گفتگو احضار شدم و آنجا به من گفتند چرا بعد از آزادی با رسانه ها مصاحبه و در باره تهدیدات و عدم امنیت صحبت کرده ام. (...)در باره بازداشتم باید بگویم که فکر می کنم در هیچ کجای دنیا شورای وزیران دستور بازداشت روزنامه نگاران را نمی دهد. این بازداشت غیر قانونی بر خلاف قانون اساسی و قانون رسانه‌ها بود. من با فشار روزنامه نگاران افغانی و سازمان‌های مدافع حقوق بشر در داخل و خارج آزادی شدم. و بعد آنها مرا به سواستفاده و توهین متهم کرده‌اند. البته اولین بار نیست سال پیش هم الحاج اسماعيل خان وزير انرژي و آب این اتهامات واهی را زده بود. من گفته ام هر مدارکی که دارید نشان دهید، اما  یک سند کتبی و یا شفاهی در این باره وجود ندارد. بر عکس من در برنامه حقیقت  با دلیل و مدرک حرف زدم.       

 

نصیر فیاض روزنامه نگار و مجری برنامه "حقیقت" شبکه تلویزیون آریانا ٢٩ ساله و دارای طفلی چهار ساله است.  تاکنون چندین بار افراد ناشناس در مسیر وی  و در اطراف خانه اش ظاهر شده اند. برنامه ی حقیقت در بعد از بازداشت این روزنامه نگار متوقف شده است. 

 

نصیر فیاض در تاریخ ٧ اسد با دستور دولت از سوی ماموران امنیت ملی بازداشت شد. روزنامه نگار و مجری برنامه "حقیقت" شبکه تلویزیون آریانا دو وزیر دولت، محمد امين فرهنگ وزير تجارت و صنايع كشور و الحاج اسماعيل خان وزير انرژي و آب را "دزد" نامید. امری که منحر به دخالت پلیس و تعطیل شدن برنامه گردید.

 

گزارشگران بدون مرز انجمن بين المللي  دفاع از روزنامه نگاران زنداني و آزادی مطبوعات بر مبنای اصل ١٩ اعلاميه جهانی حقوق بشر  است


August 7th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها